Nuffnang advertisement

Selasa, 9 November 2010

Ucaplah Terima Kasih!


Satu lafaz mudah, ringkas dan bermakna tetapi tidak ramai sudi melafazkannya. Ketika anda berjalan menuju ke pejabat pos, sampai di pintu kebetulan ada orang lain bukakan pintu untuk anda. Anda terus sahaja masuk tanpa ucapkan terima kasih. Sudah lama anda juga tidak menghubungi sahabat karib anda. Akhirnya pada suatu hari sahabat anda menelefon bertanya khabar dan bersembang panjang. Tetapi anda tidak pula mengucapkan terima kasih di atas ingatan sahabat tersebut pada anda.



Lori sampah datang ke rumah anda untuk mengutip sampah seperti selalunya, tetapi anda langsung tidak berminat untuk melihat kepadanya apatah lagi mengucapkan terima kasih kepadanya. Aneh bukan! Besar pahala jika lafaz terima kasih ini dapat kita ucapkan kepada mereka. Sekalipun itu sekadar kebetulan ataupun mungkin memang sudah tugasnya, tiada salah anda lebih menghargainya dengan dua patah kalimah bermakna ini.

Terima kasih adalah lambang syukur manusia kepada Allah s.w.t. Namun kalimah ini juga adalah simbol mahabbah antara sesama insan. Kunci untuk mengeratkan ukhuwah antara manusia dengan manusia.

p/s - Terima kasih diucapkan kepada anda yang sudi mengunjungi blog ini. Diharap anda mendapat manfaat serta berkongsikan kepada rakan-rakan anda yang lain.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...