Nuffnang advertisement

Khamis, 11 November 2010

Panduan Memilih Pelan Jaminan Kewangan Anda

Sebelum memilih mana-mana pelan jaminan kewangan, anda perlulah menentukan keperluan sebenar yang diperlukan terlebih dahulu. Apakah keperluan anda yang sebenar? Selalunya keperluan bagi setiap individu itu sentiasa berubah dari semasa ke semasa.

Pada asasnya untuk seseorang itu membuat pilihan, ia perlulah berdasarkan kepada lima (5) perkara utama iaitu:
  1. Mati Terlalu Awal
  2. Hidup Terlalu Lama
  3. Hilang Keupayaan
  4. Masa Depan Anak-Anak
  5. Membina Kekayaan
Mati Terlalu Awal


Dalam kehidupan kita, sebarang kemungkinan boleh berlaku. Apakah persediaan anda sekiranya peristiwa "Kematian Terlalu Awal" ini berlaku kepada anda? Sekiranya anda telah berumahtangga dan mempunyai anak-anak yang masih kecil, peristiwa inilah yang paling merisaukan.

Bayangkanlah sekiranya anda berumur dalam lingkungan 35 hingga 40 tahun meninggalkan anak-anak yang masih kecil. Anda tentu boleh berfikir berpandukan apa yang telah berlaku di sekeliling anda di luar sana setiap hari.

Kita perlu bersedia untuk memberikan jaminan supaya orang yang ditinggalkan itu tidak berada di dalam kesusahan. Mereka adalah tanggungjawab kita.


Hidup Terlalu Lama

Pernahkah anda melihat kehidupan orang yang seperti ini. Tidak semua yang senang bukan? Kehidupan yang terlalu lama juga menjadi masalah sekiranya anda tidak bersedia.

Merancang untuk menghadapi persaraan telah menjadi satu keutamaan pada masa sekarang. Semua orang merancang untuk bersara dengan bahagia. Buatlah persediaan seawal mungkin.


Hilang Keupayaan


Apakah persediaan yang anda telah buat untuk menghadapi keadaan ini? Hilang Upaya telah menjadi perkara biasa pada masa sekarang. Tidak kira sama ada disebabkan oleh penyakit ataupun kemalangan.

Luangkanlah sedikit masa, pergilah anda lihat di hospital-hospital. Betapa ramai orang yang boleh dikatakan telah Hilang Upaya. Ramai yang hilang pekerjaan. Pendapatan mereka yang terdahulu terpaksa dihabiskan untuk tanggung kos rawatan di hospital. Persediaan untuk menghadapi kemungkinan ini perlu diletakkan pada tahap yang paling tinggi.


Masa Depan Anak-Anak


Sekiranya anda mempunyai anak-anak yang masih kecil, ambillah masa seketika. Lihatlah pada wajah mereka, renunglah seketika bagaimana mereka boleh menghadapi masa depan yang cerah.

Persediaan untuk menghadapi pendidikan di universiti semakin mencabar. Kosnya boleh mencecah angka ratusan ribu ringgit bagi setiap seorang pada masa akan datang. Kehidupan masa depan mereka juga menjadi sebahagian daripada pelan jaminan kewangan untuk anda fikirkan.


Membina Kekayaan


Setiap orang mempunyai impian untuk membina kehidupan yang lebih baik. Anda boleh membina kekayaan dengan pelan jaminan kewangan daripada Prudential.

Bagaimana anda boleh membina kekayaan dengan Prudential adalah dengan menyertai simpanan untuk pelaburan dalam Dana Amanah Syariah yang terpilih. Kekayaan tidak datang bergolek, anda perlu berusaha dengan menambah simpanan anda supaya dapat memenuhi impian anda.


Kesimpulan

Daripada pelan-pelan jaminan kewangan yang paling asas di atas maka anda boleh menyesuaikan dengan keperluan semasa anda. Anda perlu tentukan di mana keperluan anda yang paling utama.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...