Nuffnang advertisement

Isnin, 22 November 2010

Kesan Inflasi Ke Atas Kos Perubatan

  
Oleh Ahmad Najib di http://www.mudahniaga.com/


Mahu tak mahu, kalau nak dapatkan penjagaan kesihatan yang bermutu tinggi – kita tiada pilihan melainkan dengan membayar lebih. Tetapi dengan kenaikan kos perubatan dan rawatan kesihatan akibat inflasi/kenaikan harga mampukah kita menanggung kos tersebut dengan duit simpanan atau harta kekayaan kita sedia ada?

Berdasarkan gambar di atas, saya ingin berkongsi 3 kesan inflasi ke atas nilai matawang kita berdasarkan anggaran kadar inflasi adalah 6% setahun.

1 – Kos belian

Untuk membeli barang makanan yang berharga RM20 sekarang, anda terpaksa mengeluarkan sebanyak RM64 dalam jangka masa 20 tahun akan datang.

2 – Kos perbelanjaan

Untuk perbelanjaan RM48,000 sekarang, anda terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM153,942 dalam jangka masa 20 tahun akan datang.

3 – Nilai kuasa beli anda

Untuk nilai wang yang anda miliki sekarang yang bernilai RM500,000 sebenarnya hanyalah bernilai RM145,053 dalam jangka masa 20 tahun akan datang.

Bagaimana pula kalau anda hanya ada RM5,000 sahaja sekarang ini? Ini adalah kehidupan, kalau sudah ditakdirkan kita akan sakit memang kita akan sakit, tetapi takdir tidak pula menentukan bagaimana kita perlu membuat persediaan untuk menghadapi saat tersebut. Tuhan masih memberikan kita peluang untuk menentukan dan janganlah pula kita menyalahkan takdir jika sesuatu yang tidak menyebelahi kita kelak.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...