Nuffnang advertisement

Isnin, 15 November 2010

Satu Kisah Kekanda Adinda


Seorang isteri telah mendirikan rumahtangga selama sepuluh tahun dengan bahagia. Dalam tempoh tersebut suaminya tidak pernah memberikan pengiktirafan di atas pengorbanan yang telah dilakukan oleh isterinya. Suaminya adalah seorang yang bertanggungjawab dalam menguruskan rumahtangga. Tidak pernah tidak cukup tentang keperluan rumah. Cuma kesilapan yang dilakukannya tidak pernah memberikan pengiktirafan kepada isterinya.


Sebagai wanita yang telah berhenti kerja kerana ingin memberikan komitmen terbaik kepada keluarga. Makan minum, pakaian, tempat tinggal diurus sebaik mungkin oleh si isteri. Namun hati kecilnya tetap tidak puas hati dengan suaminya memandangkan si suami tidak pernah memberikan kritikan atau pujian kepada dirinya.

Akhirnya, si isteri mencari satu waktu mengajak si suami untuk bercuti dan berehat di suatu tempat selepas sepuluh tahun berkahwin. Si isteri ingin mengambil peluang ini untuk meminta si suami berterus terang apakah kesilapan yang masih dilakukannya agar dia dapat mengubahnya untuk memuaskan hati si suami.

"Bang, saya mohon sangat daripada abang supaya tuliskan lima kelemahan yang saya boleh perbaiki. Saya berikan abang masa tiga hari untuk abang beritahu saya."

Maka dalam tempoh itu si suami menyedari bahawa sepanjang perkahwinannya, si isteri mendambakan pengiktirafan di atas apa yang telah dikorbankannya untuk keluarganya. Menyedari kesilapan itu, si suami menunggu dengan tenang hari yang dinantikan oleh isterinya. Pada hari yang penuh debaran, si isteri dengan segera meminta suaminya menyatakan apakah kelemahan yang perlu diubah untuk menjadi seorang isteri yang lebih baik.

Si suami dengan tenang menjawab, "Sebenarnya dalam tiga hari yang sayang berikan, satu malam pun abang tidak dapat tidur lena."

Si isteri bertanya, "Mengapa abang tidak dapat tidur pula?"

Si suami menjawab, "Abang tidak dapat tidur kerana mencari apakah lagi kelemahan yang perlu sayang perbaiki. Kerana pada abang, sayang adalah isteri yang tiada cacat celanya dan adalah isteri yang sangat baik untuk abang dan keluarga. Pengorbanan yang sayang berikan adalah lebih daripada apa yang abang minta. Maafkan abang kerana tidak pernah menyedari kasih sayang dan pengorbanan sayang untuk abang dan keluarga kita."

Lantas si isteri tersenyum dan tidak lagi mampu menuturkan kata-kata.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...