Nuffnang advertisement

Ahad, 19 Disember 2010

Penipuan Insurans/Takaful



Apakah Penipuan Insurans/Takaful?

Komponen utama penipuan insurans/takaful adalah:

  • Niat untuk memperdaya termasuk segala tipudaya/ketidakjujuran yang dibuat dengan sengaja terhadap atau oleh syarikat insurans atau pengendali takaful, ejen insurans atau ejen takaful, atau pengguna untuk mendapatkan keuntungan kewangan yang tidak wajar.
  • Keinginan untuk mempengaruhi syarikat insurans atau pengendali takaful supaya membayar lebih daripada yang sepatutnya.
Bentuk penipuan mungkin berbeza-beza, daripada tuntutan yang sah tetapi nilainya dinaikkan hinggalah kepada tuntutan yang sengaja diada-adakan atau palsu di mana kerugian sebenarnya tidak pernah berlaku.

Bagaimanakah Melindungi Diri Anda Daripada Penipuan Insurans/Takaful?

  • Elakkan daripada membayar premium menggunakan wang tunai. Bayar premium anda melalui cek atau kiriman wang. Seelok-eloknya buat bayaran itu kepada syarikat insurans atau pengendali takaful.
  • Pastikan anda menerima polisi setelah membayar premium pertama anda.
  • Segera periksa polisi insurans anda bagi memastikan perlindungan adalah sama seperti yang anda perlukan. Pastikan premium yang anda bayar dinyatakan dalam nota perlindungan polisi anda. Minta resit sebagai bukti pembayaran premium.
  • Jangan sekali-kali menandatangani borang permohonan insurans atau takaful atau borang tuntutan insurans atau takaful yang kosong.
  • Berasa syak wasangka sekiranya harga insurans atau takaful terlalu rendah daripada syarikat insurans atau pengendali takaful lain.
  • Sekiranya anda terlibat dalam kemalangan, waspada terhadap sesiapa yang menawarkan penyelesaian segera secara tunai atau menggesa anda berurusan dengan bengkel kereta, klinik perubatan atau firma guaman tertentu. Mereka mungkin pihak yang terlibat dalam sindiket penipuan.
  • Bertegaslah untuk dapatkan bil yang terperinci bagi pembaikan dan perkhidmatan perubatan yang diberikan dan semak ketepatannya.
  • Hubungi syarikat insurans atau pengendali takaful anda, Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM)/Life Insurance Association of Malaysia (LIAM)/Malaysian Takaful Association (MTA) atau pihak polis secara berhati-hati sekiranya anda telah ditipu atau telah/sedang dipujuk supaya menyertai satu penipuan.
Semua kes-kes penipuan hendaklah dilaporkan dengan serta-merta kepada pihak polis.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...