Nuffnang advertisement

Selasa, 28 Disember 2010

Kenapa Pilih Kerja Sendiri?


Persoalan ini bukan bermaksud untuk membandingkan kerja apa yang bagus, tetapi ingin berkongsi bahawa sebenarnya Rasulullah SAW amat menggalakkan orang mukmin berusaha di atas daya usaha sendiri sebagaimana hadith baginda yang bermaksud, "Tidaklah seseorang itu makan makanan melainkan lebih baik ia makan daripada hasil usahanya sendiri. Sesungguhnya Nabi Allah Daud 'Alaihis Salam  menikmati makanan hanya daripada hasil usahanya sendiri." (Sahih Al-Bukhari, Hadith No. 1930)

Begitulah pujian dan keutamaan bagi yang bekerja sendiri sama ada berniaga atau bercucuk tanam dan seumpamanya. Pekerjaan yang dibuat itu mesti halal dan tidak melanggar hukum syarak.

Hadith daripada Aisyah, kata beliau yang bermaksud: “Ketika akhir surah al-Baqarah diturunkan, Nabi SAW membacakannya kepada orang ramai di dalam masjid. Kemudian Baginda mengharamkan arak (minuman keras atau memabukkan). Pekerjaan usaha tangannya yang halal itu membawa kepada hasil yang berkat.”


Sebuah hadith daripada Hakim Hizam, katanya: “Aku meminta (sedekah) kepada Nabi SAW, lalu Baginda memberi kepadaku. Kemudian, aku meminta lagi kepada Baginda, lalu diberinya lagi. Kemudian Baginda SAW bersabda bermaksud: “Harta itu lazat dan manis. Maka siapa yang menerimanya dengan hati yang bersih (tidak rakus), dia akan mendapat berkat dengan harta berkenaan. Tetapi siapa menerimanya dengan harta yang nafsu serakah, dia tidak mendapat berkat dengan harta itu dan seperti orang yang makan dan tidak pernah kenyang.” (Hadith riwayat al-Bukhari).

Begitu juga hadith daripada Abu Sa’id al-Khudri yang katanya, Rasulullah bersabda bermaksud: Siapa yang beroleh harta dengan jalan halal, dia akan mendapat berkat. Siapa yang memperoleh dengan jalan tidak halal, maka contohnya seperti orang makan yang tidak pernah kenyang.”


Untuk memperoleh keberkatan harta, kita perlu memperbanyakkan bersedekah seperti hadith daripada Abu Hurairah: “Seorang lelaki mendatangi Rasulullah SAW, lalu bertanya: “Ya Rasulullah! Sedekah bagaimanakah yang besar pahalanya?” Rasulullah SAW menjawab: Sedekah ketika anda sedang sihat, ketika anda kikir, takut miskin, ketika anda mengharapkan akan menjadi hartawan yang kaya-raya. Maka pada ketika itu janganlah lalai, bersedekahlah. “Jangan ditangguh sehingga nyawa sampai di halkum, baru membahagikan sedekah. Ingatlah, sesungguhnya harta itu memang untuk mereka.”

Untuk dimudahkan rezeki, hendaklah menjalinkan hubungan silaturahim seperti dinyatakan hadith daripada Anas Mal: “Dia mendengar Rasulullah SAW bersabda, siapa ingin dimudahkan (Allah SWT) akan rezekinya atau dipanjangkan (Allah SWT) umurnya, maka hendaklah dia menghubungkan silaturahim (hubungan kasih sayang).”

Motivasi yang anda boleh rasakan bila anda bekerja sendiri ialah:
  • Tiada istilah zon selesa kerana jika anda malas anda tidak akan mendapat apa-apa hasil.
  • Anda menghidupkan Sunnah Rasulullah SAW kerana baginda dari kecil sehingga dewasa bekerja sendiri.
  • Mengasah visi kepimpinan ke manakah matlamat pekerjaan yang anda ingin laksanakan.
  • Membuka ruang pekerjaan kepada orang lain.
  • Peluang untuk melakukan kebajikan kepada kakitangan.
  • Membina karisma semaksima mungkin.
  • Berusaha untuk menjadi mukmin yang kaya agar dapat membantu orang yang lain.
Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...