Nuffnang advertisement

Sabtu, 11 Disember 2010

Kita Boleh vs Bolehkah Kita?


1. Kita boleh baca paper / buku / majalah setiap hari. Bolehkah kita baca Quran setiap hari?

2. Kita boleh pergi kerja ontime. Bolehkah kita solat ontime?

3. Kita boleh pastikan anak-anak / anak buah / staf pergi sekolah / kerja ontime. Bolehkah kita pastikan mereka solat ontime?

4. Kita boleh bawa anak-anak ke taman permainan setiap hari. Bolehkah kita bawa anak-anak ke surau setiap hari?

5. Kita boleh pergi / bawa anak / isteri ke pasar setiap minggu. Bolehkah kita pergi / bawa anak / isteri ke kuliah agama setiap minggu?

6. Kita tidak berkira menghantar anak-anak ke tuisyen / kelas matematik / sains / bahasa. Bolehkah kita untuk tidak berkira menghantar mereka ke kelas agama?

7. Kita boleh didik anak-anak untuk kehidupan dunia mereka. Bolehkah kita didik anak-anak untuk kehidupan akhirat mereka?

8. Kita boleh mencari rezeki secara halal. Bolehkah kita belanjakan rezeki secara halal?

9. Kita boleh belajar hal-hal motivasi / kewangan / pelaburan / perniagaan / kejuruteraan secara berterusan. Bolehkah kita belajar agama secara berterusan?

10. Kita boleh belajar motivasi / kewangan / pelaburan / perniagaan / kejuruteraan / agama secara berterusan. Bolehkah kita mengamalkan ilmu tersebut secara berterusan?

11. Kita boleh mencari kebahagiaan / kesenangan / kemewahan kehidupan dunia kita. Bolehkah kita mencari kebahagiaan / kesenangan / kemewahan akhirat kita?

Dunia adalah persinggahan sementara dalam mencari bekal kehidupan akhirat.

Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...