Nuffnang advertisement

Rabu, 29 September 2010

ANTARA TAKAFUL DAN PELABURAN

Takaful

Kematian adalah di tangan Allah, tidak kira apa status kesihatan kita. Jadi mengambil polisi takaful adalah perlu untuk memperuntukkan satu perlindungan atau tabungan bagi keluarga anda apabila terjadi musibah ini.

Takaful dan pelaburan ialah dua instrumen kewangan yang berbeza. Masih terdapat banyak kekeliruan antara kedua produk ini di kalangan orang ramai. Yang penting, setiap keluarga harus mempunyai sekurang-kurangnya satu polisi takaful dan satu bentuk pelaburan secara berterusan untuk merancang keperluan masa depan kewangan keluarga.

Perlindungan takaful perlu untuk melindungi kerugian apabila terjadi musibah. Jika kereta pun dianggap berharga dan ambil polisi takaful, apalagi diri anda yang menjadi sumber pendapatan untuk keluarga. Bayangkan wajah mereka yang bakal anda tinggalkan apabila terjadi musibah kematian mahupun kepayahan yang bakal dilalui jika terjadi kecacatan kekal pada anggota badan anda. Ini perlu dirancang dan takaful adalah produk yang sesuai. Insya-Allah.


Pelaburan

Pelaburan pula bukan berbentuk perlindungan malah lebih kepada satu bentuk 'wealth accumulation' atau 'penambahan harta'. Ia pasti ada risiko dan kita mesti faham bentuk pelaburannya dan cara transaksi serta strategi pelaburan yang termaktub dalam prospektus.

Bagi individu yang tidak punyai masa untuk mengurus pelaburannya sendiri, produk saham amanah merupakan pelaburan yang bermodal kecil dan agak sesuai. Buatlah kajian atas saham amanah tersebut dan tanyalah soalan-soalan berikut :-

1. Adakah pelaburan berlandaskan Syariah?
2. Berapa jumlah pelaburan permulaan?
3. Berapa jumlah pelaburan minimum seterusnya?
4. Bagaimana strategi pelaburan?
5. Berapa kos transaksi?
6. Bagaimana prestasi terdahulu?
7. Bagaimana laporan yang bakal diterima?

Akhir kata, jangan cepat terpedaya terhadap cara mendapat wang dengan cara yang mudah. Ingatlah tidak ada jalan pintas untuk menjadi kaya. Memang banyak skim yang ada di luar sana, jadi berhati-hatilah dan dapatkan yang sah di sisi undang-undang. Jika anda tidak pasti, boleh rujuk kepada pihak Bank Negara Malaysia atau Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...