Nuffnang advertisement

Isnin, 13 Ogos 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (8) - Surah At-Taubah




Surah At-Taubah


Surah At-Taubah (Taubat) سورة التوبة terdiri daripada 129 ayat termasuk golongan surah-surah Madaniyyah. Surah ini dinamakan At-Taubah yang bermaksud pengampunan berhubung kata At-Taubah berulang kali disebut dalam surah ini. Dinamakan juga dengan Baraah yang bermaksud berlepas diri yang di sini maksudnya pernyataan pemutusan perhubungan, disebabkan kebanyakan pokok pembicaraannya tentang pernyataan pemutusan perjanjian damai dengan kaum musyrikin.

Di samping kedua nama yang masyhur itu ada lagi beberapa nama yang lain yang merupakan sifat dari surah ini.

Berlainan dengan surah-surah yang lain, maka pada permulaan surah ini tidak terdapat basmalah, kerana surah ini adalah pernyataan perang dengan makna bahawa segenap kaum muslimin dikerahkan untuk memerangi seluruh kaum musyrikin, sedangkan basmalah bernafaskan perdamaian dan cinta kasih Allah.

Surah ini diturunkan sesudah Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam kembali dari peperangan Tabuk yang terjadi pada tahun 9 Hijrah. Pengumuman ini disampaikan oleh Saidina 'Ali karamallahu wajhah pada musim haji tahun itu juga.

Selain daripada pernyataan pembatalan perjanjian damai dengan kaum musyrikin itu, surah ini mengandung isi-isi berikut:

Keimanan:

Allah selalu menyertai hamba-hambaNya yang beriman; pembalasan atas amalan-amalan manusia hanya dari Allah; segala sesuatu menurut sunnatullah; perlindungan Allah bagi orang-orang yang beriman; kedudukan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam di sisi Allah.

Hukum-hukum:

Kewajiban menafkahkan harta; macam-macam harta dalam agama serta penggunaannya; jizyah; perjanjian dan perdamaian; kewajipan umat Islam terhadap Nabinya; sebab-sebab orang Islam melakukan perang menyeluruh; beberapa dasar politik kenegaraan dan peperangan dalam Islam.

Kisah-kisah:

Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dengan Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu di suatu gua di bukit Tsur ketika hijrah; perang Hunain (perang Authas atau perang Hawazin); perang Tabuk.

Dan lain-lain:

Sifat-sifat orang yang beriman dan tingkat-tingkat mereka.

Penutup

Surah At-Taubah mengandungi pernyataan pembatalan perjanjian damai oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dengan kaum musyrikin, kerana mereka tidak memenuhi syarat-syarat perjanjian damai pada perjanjian Hudaibiyyah. Selanjutnya Surah At-Taubah mengandung hukum peperangan dan perdamaian, hukum kenegaraan, keadaan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam di waktu hijrah, dan kewajipan menafkahkan harta dan orang-orang yang berhak menerimanya.

Hubungan Surah At-Taubah dengan Surah Yunus

Akhir surah At-Taubah ditutup dengan menyebutkan tentang risalah Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dan hal-hal serupa disebutkan pula pada akhir surah Yunus. Surah At-Taubah menyebutkan keadaan orang-orang munafik serta menerangkan perbuatan mereka di waktu Al-Quran diturunkan, sedang surah Yunus menerangkan sikap orang kafir terhadap Al-Quran.


Ayat Doa dalam Surah At-Taubah 


1. Doa Tawakkal:



Maksudnya: Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (Wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy Yang Besar." (Surah At-Taubah 9: 129)

Wallahu A'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...