Nuffnang advertisement

Isnin, 20 Ogos 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (10) - Surah Hud




Surah Hud



Surah Hud (Nabi Hud ‘alaihis salam) سورة هود adalah surah ke-11 dalam Al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah. Surat ini terdiri daripada 123 ayat diturunkan sesudah surah Yunus. Surah ini dinamai surah Hud kerana ada hubungan dengan terdapatnya kisah Nabi Hud ‘alaihis salam dan kaumnya dalam surah ini terdapat juga kisah-kisah Nabi yang lain, seperti kisah Nuh ‘alaihis salam, Shaleh ‘alaihis salam, Ibrahim ‘alaihis salam, Luth ‘alaihis salam, Syu'aib ‘alaihis salam dan Musa ‘alaihis salam.



Isi Kandungan Surah Hud


Keimanan:

Adanya 'Arsy Allah; kejadian alam dalam 6 tahap; adanya golongan-golongan manusia di hari kiamat. 

Hukum-hukum:

Agama membolehkan menikmati yang baik-baik dan memakai perhiasan asal tidak berlebih-lebihan; tidak boleh berlaku sombong; tidak boleh menndoa atau mengharapkan sesuatu yang tidak mungkin menurut sunnah Allah. 

Kisah-kisah:

Kisah Nuh ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Hud ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Shaleh ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Ibrahim ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Syu'aib ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Luth ‘alaihis salam dan kaumnya; kisah Musa ‘alaihis salam dan kaumnya. 

Dan lain-lain:

Pelajaran-peIajaran yang diambil dari kisah-kisah para nabi; air sumber segala kehidupan; solat itu memperkuat iman; sunnah Allah yang berhubungan dengan kebinasaan suatu kaum.


Ayat-ayat Doa dalam Surah Hud

1. Doa Ketika Menaiki Kenderaan Di Air



Maksudnya: Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): "Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: ‘Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya'. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Hud 11: 41)

2. Memohon ampun atas pertanyaan yang kita tidak mempunyai pengetahuan mengenainya terhadap Allah:




Maksudnya: Nabi Nuh berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku berlindung kepadamu daripada memohon sesuatu yang aku tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; dan jika Engkau tidak mengampunkan dosaku, dan memberi rahmat kepadaku, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang rugi". (Surah Hud 11: 47)

Wallahu 'A'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...