Nuffnang advertisement

Khamis, 23 Ogos 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (11) - Surah Yusuf





Surah Yusuf


Surah Yusuf (Nabi Yusuf ‘alaihis salam) سورة يوسف adalah surah ke-12 dalam Al-Quran dan terdiri daripada 111 ayat. Surah ini termasuk golongan surah-surah Makkiyyah kerana diturunkan di Makkah sebelum hijrah. Surah ini dinamakan surah Yusuf adalah kerana titik berat dari isinya mengenai riwayat Nabi Yusuf ‘alaihis salam. Riwayat tersebut salah satu di antara cerita-cerita ghaib yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam sebagai mukjizat bagi beliau, sedang beliau sebelum diturunkan surah ini tidak mengetahuinya. Menurut riwayat Al Baihaqi dalam kitab Ad Dalail bahawa segolongan orang Yahudi masuk agama Islam sesudah mereka mendengar cerita Yusuf ‘alaihis salam ini, kerana sesuai dengan cerita-cerita yang mereka ketahui. Dari cerita Yusuf ‘alaihis salam ini, Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam mengambil pelajaran-pelajaran yang banyak dan merupakan penghibur terhadap beliau dalam menjalankan tugasnya.

Isi Kandungan Surah Yusuf


Keimanan:

Kenabian Yusuf ‘alaihis salam dan mukjizat-mukjizatnya; ketentuan yang berhubungan dengan keagamaan adalah hak Allah semata-mata; qadha’ Allah tak dapat diubah; para rasul semuanya laki-laki. 

Hukum-hukum:

Keharusan merahsiakan sesuatu untuk menghindari fitnah; barang dan anak temuan wajib dipungut tidak boleh dibiarkan; boleh melakukan helah yang tidak merugikan orang lain untuk memperoleh sesuatu kemaslahatan. 

Kisah-kisah:

Riwayat Nabi Yusuf ‘alaihis salam bersaudara dengan orang tua mereka Ya'qub ‘alaihis salam. 

Dan lain-lain:

Beberapa sifat dan suri teladan yang mulia yang dapat diambil dari cerita Yusuf ‘alaihis salam; persamaan antara agama para nabi.


Ayat-ayat Doa dalam Surah Yusuf

1. Doa agar dilindungi daripada godaan wanita (Doa Nabi Yusuf):




Maksudnya: Dan perempuan yang Yusuf tinggal di rumahnya, bersungguh-sungguh memujuk Yusuf berkehendakkan dirinya; dan perempuan itupun menutup pintu-pintu serta berkata: "Marilah ke mari, aku bersedia untukmu". Yusuf menjawab: "Aku berlindung kepada Allah (dari perbuatan yang keji itu); sesungguhnya Tuhanku telah memeliharaku dengan sebaik-baiknya; sesungguhnya orang-orang yang zalim tidak akan berjaya". (Surah Yusuf 12: 23)

2. Doa Nabi Yusuf agar mati dalam Islam:



Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya Engkau telah mengurniakan daku sebahagian dari kekuasaan (pemerintahan) dan mengajarku sebahagian dari ilmu tafsiran mimpi. Wahai Tuhan yang menciptakan langit dan bumi Engkau Penguasa dan Pelindungku di dunia dan di akhirat; sempurnakanlah ajalku (ketika mati) dalam keadaan Islam, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh". (Surah Yusuf 12: 101)

Wallahu 'A'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...