Nuffnang advertisement

Khamis, 18 Oktober 2012

Panduan Ketika Hamil dan Bersalin Mengikut Sunnah


Nabi Muhammad SAW mendidik manusia bermula dari awal penciptaan. Sabda Nabi SAW yang bermaksud: "Pilihlah tempat engkau menanamkan air mani (benih)mu. Kerana sesungguhnya keturunan itu menjadi pertikaian. Atau kerana mereka (para wanita) melahirkan anak seperti ibu saudara mereka."

1. Pertamanya Nabi SAW meminta kita agar pandai memilih pasangan hidup kita. Maka pilihlah yang beragama, maka engkau akan beruntung. 

Rasulullah SAW mengajar kita bagaimana melindungi zuriat kita bermula dari masa kehamilan, kelahiran dan didikan dengan cara yang betul.

2. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Jika antara kamu ingin mendatangi isterinya, dia perlu membaca doa : "Dengan nama Allah. Wahai Tuhanku, jauhkan syaitan daripada kami dan jauhkan syaitan daripada rezeki yang Engkau kurniakan kepada kami." 

Hasil hubungan itu, mereka dikurniakan seorang anak yang tidak akan dapat dimudaratkan oleh syaitan sepanjang hidupnya.


3. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya wanita ketika dia hamil merupakan berjihad di jalan Allah."

Sesungguhnya wanita ketika waktu hamil, kelahiran dan ketika penyusuan adalah perjuangan di jalan Allah. Jika dia mati, matinya dianggap mati syahid.

4. Seorang ibu apabila dia merasai kehamilan hendaklah dia berniat dengan niat yang baik. Nabi Zakaria a.s. ketika memohon dikurniakan zuriat berdoa kepada Allah SWT iaitu "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku daripada sisi-Mu zuriat keturunan yang baik."

Setiap apa yang difikirkan oleh manusia mempengaruhi manusia atau janin dalam kandungan yang mula membentuk ketika itu.

5. Jika wanita yang hamil berzikir kepada Allah SWT maka janin dalam kandungan akan suci dan terpelihara.

Ramai ulamak menganjurkan agar wanita hamil perbanyakkan berzikir kepada Allah SWT dan sentiasa membaca Al-Quran Al-Karim.

6. Setiap kali si ibu merasakan pergerakan janin, dia perlu membaca doa berikut iaitu: "Moga Allah melindungimu, menerimamu dan dilindungi daripada syaitan. Wahai Tuhanku, lindungilah dia daripada syaitan. Wahai Tuhanku, lindungilah dia daripada malapetaka. Wahai Tuhanku, jadikan dia orang yang soleh."

7. Baginda SAW begitu gembira menyambut kelahiran anak perempuan yang ke-4 iaitu Saidatina Fatimah Az-Zahra'. Baginda memanja, memeluk dan menciumnya.

Wallahu 'a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...