Nuffnang advertisement

Jumaat, 29 Jun 2012

Sedikit Sangat Orang Yang Bersyukur



Allah Subhanahu wa Ta’ala mengurniakan pelbagai nikmat kepada hamba-Nya. Kita sebagai manusia yang menjadi hamba-Nya hendaklah sentiasa mensyukuri atas segala nikmat yang Allah Ta’ala kurniakan kepada kita. Allah Ta’ala kurniakan nikmat yang tidak terkira pada kita. Nikmat Iman dan Islam, nikmat tidur dan celik, nikmat makan dan minum, nikmat buang air besar dan kecil, nikmat buang angin atau kentut, nikmat sihat dan sakit, nikmat pancaindera, nikmat udara; semuanya ini dikurniakan kepada kita. Apa akan jadi sekiranya Allah Ta’ala menarik balik nikmat-nikmat ini daripada kita. Tentu tidak keruan kita jadinya.

Contohnya mereka yang hilang nikmat makan dan minum iaitu orang yang menghidapi penyakit darah tinggi dan kencing manis. Ketika mereka sihat mereka boleh makan dan minum apa sahaja yang mereka mahu tetapi apabila mereka didapati menghidapi penyakit, nikmat makan dan minum mereka terpaksa dihadkan daripada makan dan minum yang sedap dan manis.

Jika kita perhatikan, zaman sekarang mana ada yang percuma. Semuanya mesti dibayar, malah sikit-sikit bil, sikit-sikit bil. Lambat bayar kena amaran, lama-lama kena tindakan. Tetapi Allah Subhanahu wa Ta’ala, Tuhan Yang Maha Kaya, boleh memberikan secara percuma tanpa bayaran seperti udara percuma, jantung percuma, mata dapat melihat tanpa bayaran, malah semuanya tidak kena bayar. Apabila dikenangkan kebaikan percuma, sepatutnya timbul rasa terima kasih dalam diri kita kepada pihak yang memberi itu iaitu Allah Subhanahu wa Ta’ala. Itulah namanya bersyukur.

Di zaman Khalifah Umar al-Khatab Radhiyallahu Anhu, satu ketika terdapat seorang pemuda sedang duduk beribadat dekat Ka’bah dengan terus menerus berdoa “Ya Allah, masukkanlah aku ke dalam golongan orang yang sedikit”. Tatkala Amirul Mukminin mendengar permohonan pemuda itu, beliau pun bertanya, “Hai pemuda, kenapakah kamu memohon untuk dimasukkan ke dalam golongan yang sedikit? Bukankah kesemua orang berkehendak agar masuk ke dalam golongan yang terbanyak (majoriti) sebab pada umumnya golongan yang terbanyak itu mempunyai kedudukan yang lebih bermakna”. Pemuda itu menjawab, “Bukankah tuan pernah membaca di dalam al-Quran surah As-Saba’ ayat 13,
“Golongan jin itu membuat untuk Nabi Sulaiman apa yang ia kehendaki dari bangunan-bangunan yang tinggi, dan patung-patung, dan pinggan-pinggan hidangan yang besar seperti kolam, serta periuk-periuk besar yang tetap di atas tungkunya. (Setelah itu Kami perintahkan): "Beramallah kamu wahai keluarga Daud untuk bersyukur!" Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur”. Maka selepas itu fahamlah akan Saidina Umar maksud doa pemuda tadi. Rupanya, dia berdoa supaya menjadi golongan orang yang bersyukur.



Bersyukur itu sangat besar kedudukan dalam Islam. Oleh itu, marilah kita bersyukur. Bagaimana bentuk syukur patut kita lakukan? Terdapat lima bentuk syukur nikmat perlu kita hayati dan amalkan bersama.


1. Yakinlah segala nikmat itu datang daripada Allah.


2. Apabila kita mendapat pujian kerana sesuatu kelebihan, pulangkan kepada Pemberinya iaitu Allah. Kalau kita cerdik, ucaplah  “Alhamdulillah” (Segala puji bagi Allah) kerana yang memberi otak dan kecerdikan ialah Allah.


3. Terima kasih pada orang yang menjadikan penyebab nikmat. Bila cerdik kena syukur juga pada orang yang membantu kita cerdik seperti guru dan ibubapa kita.


4. Jadikan segala nikmat diperoleh sebagai jalan mendekatkan diri kepada Allah. Jika kita mendapat anak misalnya, cara bersyukur ialah didik anak betul-betul hingga menjadi orang soleh dan solehah.


5. Ceritakan nikmat anugerah Allah itu kepada orang lain. Memperlihatkan sebahagian nikmat adalah termasuk dalam erti kata syukur tanpa ada unsur riya'.


Wallahu A'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...