Nuffnang advertisement

Isnin, 30 Julai 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (3) - Surah Ali ‘Imran




Surah Ali ‘Imran


Surah Ali ‘Imran (Keluarga Imran) - آل عمران  ini terdiri dari 200 ayat, merupakan surah Madaniyyah. Dinamakan Ali Imran kerana memuat kisah keluarga Imran yang di dalam kisahnya disebutkan kelahiran Nabi Isa, persamaannya dengan Nabi Adam, kenabian dan beberapa mukjizatnya, serta disebut pula kelahiran Maryam puteri Imran, ibunda daripada Nabi Isa.



Surah Ali Imran ini dan surah Al Baqarah dinamakan "Az Zahrawaani" (dua yang cemerlang), kerana kedua surat ini menyingkapkan hal-hal yang disembunyikan oleh para Ahli Kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa, kedatangan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dan sebagainya.


Ayat-ayat Doa dalam Surah Ali ‘Imran

1. Hati tidak menyimpang setelah mendapat petunjuk al-Quran:






Maksudnya: (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya. (Ali ‘Imran 3:8)






Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkaulah yang akan menghimpunkan sekalian manusia, untuk (menerima balasan pada) suatu hari (hari kiamat) yang tidak ada syak padanya". Sesungguhnya Allah tidak memungkiri janjiNya. (Ali ‘Imran 3:9)

2. Memohon ampun atas kesalahan dan dilindungi daripada azab api Neraka:







Maksudnya: (Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka". (Ali ‘Imran 3:16)

3. Setelah melahirkan anak (Doa ibu Mariam):





Maksudnya: Maka apabila ia melahirkannya, berkatalah ia: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku telah melahirkan seorang anak perempuan (sedang yang aku harap-harapkan ialah anak lelaki), - dan Allah memang mengetahui akan apa yang dilahirkannya itu - dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan anak perempuan; dan bahawasanya aku telah menamakannya Maryam, dan aku melindungi dia dengan peliharaanMu, demikian juga zuriat keturunannya, dari godaan syaitan yang kena rejam (yang dikutuk dan disingkirkan)". (Ali ‘Imran 3:36)

4. Mendapatkan anak:

 Maksudnya: Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: "Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan". (Ali ‘Imran 3:38)

5. Menjadi seorang saksi bagi Allah dan Kitab-Nya:





Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Kami telah beriman kepada apa yang telah Engkau turunkan, dan kami mengikut RasulMu; oleh itu suratkanlah kami beserta orang-orang yang menjadi saksi (yang mengakui keesaanMu dan kebenaran RasulMu)". (Ali ‘Imran 3:53)

6. Memohon ampun atas kesalahan dan yang berlebihan dalam urusan, teguhkan pendirian, dan pertolongan terhadap kaum yang tidak percaya:



Maksudnya: Dan tidaklah ada yang mereka ucapkan (semasa berjuang), selain daripada berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir”. (Ali ‘Imran 3:147)

7. Doa ketika menghadapi tekanan (stress)


Maksudnya: Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: "Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya". Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: "Cukuplah Allah untuk (menolong) kami, dan ia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadanya segala urusan kami)". (Ali ‘Imran 3: 173)

Menurut Bukhari, Ibn al-Munzir, al-Hakim dan al-Baihaqi, daripada Ibn Abbas berkata bahawa doa di atas merupakan kalimah yang terakhir diucapkan oleh Nabi Ibrahin ‘alaihis salam sebelum dicampakkan ke dalam api. Ia juga diucapkan oleh Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam ketika golongan kafir menakut-nakutkan Nabi tentang tentera bersekutu yang akan menyerang Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. (Tafsir al-Fakhrurrazi, tafsir ayat 173, surah ali ‘Imran).

8. Dijauhkan daripada azab api neraka, ampun atas kesalahan, lepas daripada kejahatan, mati sebagai orang yang taat, dan tidak diaibkan pada Hari Kiamat (Doa ketika memikirkan tentang ciptaan langit dan bumi):

Maksudnya: (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka. (Ali ‘Imran 3:191)


Wahai Tuhan kami! Sebenarnya sesiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka maka sesungguhnya Engkau telah menghinakannya, dan orang-orang yang zalim tidak akan beroleh seorang penolong pun; (Ali ‘Imran 3:192)

Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: `Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu ', maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti; (Ali ‘Imran 3:193)

Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji". (Ali ‘Imran 3:194)

Wallahu A'alam.

Jumaat, 27 Julai 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (2) - Surah Al-Baqarah




Surah Al-Baqarah

Surah Al Baqarah (Arab: سورة البقرة‎ "Lembu") merupakan surah kedua dan terpanjang yang mengandungi 286 ayat. Surah itu turun di Madinah yang sebahagian besar diturunkan pada permulaan tahun Hijrah, kecuali ayat 281 diturunkan di Mina pada Haji wada' (haji Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam yang terakhir). Seluruh ayat dari surat ini merupakan ayat Madaniyyah yang di dalamnya juga mempunyai ayat yang terpanjang (ayat 282). Surat ini dinamai Al Baqarah kerana terdapat kisah di dalamnya yang berkaitan perbalahan kaum Bani Israil dengan Nabi Musa a.s. tentang penyembelihan lembu betina untuk mengetahui siapa yang kemudiannya menjelaskan sifat kaum Yahudi yang keras hatinya. Surah ini juga dinamakan Fusthaatul-Quran (puncak Al Quran) kerana memuatkan beberapa hukum yang tidak disebutkan dalam surah yang lain. Ia juga digelar juga surah alif-laam-miim kerana surah ini dimulai dengan Alif-laam-miim.



Isi Kandungan Surah Al-Baqarah


Surah ini banyak mengisahkan hukum-hakam dan syariat seperti perintah mengerjakan solat; menunaikan zakat; hukum puasa; hukum haji dan umrah; hukum qisas; hal-hal yang halal dan yang haram; bernafkah di jalan Allah; hukum arak dan judi; cara menyantuni anak yatim, larangan riba; hutang piutang; nafkah dan yang berhak menerimanya; wasiat kepada dua orang ibu-bapa dan kaum kerabat; hukum sumpah; kewajiban menyampaikan amanat; sihir; hukum merosakkan masjid; hukum meubah kitab-kitab Allah; hukum haidh, 'iddah, thalak, khulu', ilaa' dan hukum susuan; hukum melamar, mahar, larangan mengahwini wanita musyrik dan sebaliknya; hukum perang.



Surah ini juga ada menceritakan kisah Nabi Adam ‘alaihis salam, Nabi Musa ‘alaihis salam dan Nabi Ibrahim ‘alaihis salam serta larangan akan bulan haram. Perkara utamanya adalah berdakwah kepada kaum musyrik dan Yahudi Madinah serta memberi amaran kepada mereka serta kepada kaum munafik akan ketentuan Allah kepada mereka yang tidak beriman kepada-Nya.

Surah ini juga mengandungi ayat kursi iaitu ayat yang teragung dan sering dihafal oleh masyarakat Muslim. Malah, ayat ini dijadikan bacaan untuk mendapat perlindungan dan keredhaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala.


Ayat-ayat Doa dalam Surah Al-Baqarah

1. Tidak menjadi orang bodoh (jahil):



Maksudnya: Dan (ingatlah), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina". Mereka berkata: "Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan?" Nabi Musa menjawab: "Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil (yang melakukan sesuatu yang tidak patut)". (Al-Baqarah 2:67)

2. Doa Nabi Ibrahim ketika membina Rumah atau Kaabah:



Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama Nabi Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui; (Al-Baqarah 2:127)



Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; Sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima Taubat, lagi Maha Mengasihani; (Al-Baqarah 2:128)



Maksudnya: "Wahai Tuhan kami! Utuslah kepada mereka seorang Rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayat (firmanMu) dan mengajarkan mereka isi kandungan Kitab (Al-Quran) serta hikmat kebijaksanaan dan membersihkan (hati dan jiwa) mereka (dari syirik dan maksiat). Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana". (Al-Baqarah 2:129)

4. Memohon kebaikan yang baik di dunia dan di akhirat:



Maksudnya: Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari azab neraka". (Al-Baqarah 2:201)

5. Ketika bertemu musuh dalam peperangan:



Maksudnya: Dan apabila mereka (yang beriman itu) keluar menentang Jalut dan tenteranya, mereka berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir". (Al-Baqarah 2:250)

6. Ayatul Kursi:



Maksudnya: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya). (Al-Baqarah 2: 255)

Diriwayatkan daripada Sahih Muslim bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda memberitahu kepada Ubai bin Ka’ab bahawa ayat yang paling agung dalam al-Qur’an adalah ayat al-Kursi. Ada juga diriwayatkan di dalam Sahih Bukahri dan Sahih Muslim berkenaan kisah Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu menangkap syaitan yang mempunyai hubung kaitnya dengan ayat al-Kursi.

7. Tidak dihukum kerana terlupa atau tersilap, dan beban diringankan:



Maksudnya: Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; Oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah 2:286)


Wallahu A'alam.

Khamis, 26 Julai 2012

Ayat-ayat Doa dalam al-Quran (1)





Saranan Berdoa

Memohon kepada Tuhan adalah suruhan-Nya. Ia adalah satu daripada amalan dalam menyembah-Nya. Firman-Nya,


Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaku, akan masuk neraka jahannam dalam keadaan hina. (Surah Ghafir 40: 60)

Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Surah Al-Baqarah 02: 186)

Apabila berseru, atau memohon, atau berdoa kepada Allah, haruslah dengan merendah diri, berahsia, rasa takut, dan penuh harapan. Firman-Nya,


Maksudnya: Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) perlahan-lahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas. (Surah Al-‘A’raf 07: 55)

Maksudnya: Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepadaNya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terlalu mengharapkan (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya. (Surah Al-‘A’raf 07: 56)

Apa yang dipohonkan haruslah yang baik dan tidak tergesa-gesa memohon yang tidak baik. Apabila yang baik dipohon tetapi yang buruk pula yang datang, maka janganlah menjadi jemu dan berputus asa. Firman-Nya,



Maksudnya: Dan manusia berdoa dengan (memohon supaya ia ditimpa) kejahatan sebagaimana ia berdoa dengan memohon kebaikan, Dan sememangnya manusia itu (bertabiat) terburu-buru. (Surah Al-Isra’ 17: 11)


Maksudnya: Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa, lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah). (Surah Fussilat 41: 49)



Maksudnya: Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang Tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu). (Surah An-Naml 27: 62)

Doa-doa di dalam al-Quran perlu diambil dan dijadikan contoh untuk memohon atau berdoa kepada Allah. 

Wallahu A'alam.

Isnin, 23 Julai 2012

Kesilapan yang biasanya dilakukan di bulan Ramadhan




1) Makan dan minum dengan bebas setelah batal puasa dengan sengaja (bukan kerana uzur yang diterima Islam).


Perlu diketahui bahawa sesiapa yang batal puasanya dengan sengaja tanpa uzur seperti mengeluarkan mani secara sengaja, merokok, makan dan minum, ia dilarang untuk makan dan minum lagi atau melakukan apa jua perkara yang membatalkan puasa yang lain sepanjang hari itu. (Fiqh as-Siyam, Al-Qaradawi, hlm 112). Ia dikira denda yang pertama baginya selain kewajiban menggantikannya kemudiannya. Keadaan ini disebut di dalam sebuah hadith, Ertinya : "Sesungguhnya sesiapa yang telah makan (batal puasa) hendaklah ia berpuasa baki waktu harinya itu." (Riwayat al-Bukhari)

2) Makan sahur di waktu tengah malam kerana malas bangun di akhir malam.

Jelasnya, individu yang melakukan amalan ini terhalang dari mendapat keberkatan dan kelebihan yang ditawarkan oleh Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam malah bercanggah dengan sunnah baginda. "Sahur" itu sendiri dari sudut bahasanya adalah waktu terakhir di hujung malam. Para Ulama pula menyebut waktunya adalah 1/6 terakhir malam. (Awnul Ma'bud, 6/469). Imam Ibn Hajar menegaskan melewatkan sahur adalah lebih mampu mencapai objektif yang diletakkan oleh Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam. (Fath al-Bari, 4/138)

3) Bersahur dengan hanya makan & minum sahaja tanpa ibadah lain.

Ini satu lagi kesilapan umat Islam kini, waktu tersebut pada hakikatnya adalah antara waktu terbaik untuk beristigfar dan menunaikan solat malam. Firman Allah ketika memuji orang mukmin ertinya : "Dan ketika waktu-waktu bersahur itu mereka meminta ampun dan beristighfar." (Surah Az-Zariyyat : 18) Ertinya : "Ditanya kepada Nabi (oleh seorang sahabat) : Wahai Rasulullah :" Waktu bilakah doa paling didengari (oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala) ; jawab Nabi : Pada hujung malam (waktu sahur) dan selepas solat fardhu." (Riwayat At-Tirmidzi, no 3494 , Tirmidzi & Al-Qaradhawi : Hadis Hasan ; Lihat Al-Muntaqa , 1/477)

4) Menunaikan solat witir sejurus selepas terawih.

Menurut dalil-dalil yang sohih, waktu yang terbaik bagi solat witir adalah penutup segala solat sunat di sesuatu hari itu berdasarkan hadith ertinya "Jadikanlah solat sunat witir sebagai solat kamu yang terakhir dalam satu malam". (Fath al-Bari, no 936). Sememangnya tidak salah untuk melakukan witir selepas terawih, cuma sekiranya seseorang itu yakin akan kemampuannya untuk bangun bersahur dan boleh melakukan solat sunat selepas itu, maka adalah lebih elok ia melewatkan witirnya di akhir malam.

5) Tidak menunaikan solat ketika berpuasa.

Ia adalah satu kesilapan yang maha besar. Memang benar, solat bukanlah syarat sah puasa. Tetapi ia adalah rukun Islam yang menjadi tonggak kepada keislaman sesorang. Justeru, 'ponteng' solat dengan sengaja akan menyebabkan pahala puasa seseorang itu menjadi 'kurus kering' pastinya.

6) Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah sebagaimana Terawih.

Ini jelas suatu kelompongan yang ada dalam masyarakat tatkala berpuasa. Ramai yang lupa dan tidak mengetahui kelebihan besar semua solat fardhu berbanding solat sunat, terutamanya solat subuh berjemaah yang disebutkan oleh Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam bagi orang yang mendirikannya secara berjemaah, maka beroleh pahala menghidupkan seluruh malam.

7) Menunaikan solat terawih di masjid dengan niat inginkan meriah.

Malanglah mereka kerana setiap amalan dikira dengan niat, jika niat utama seseorang itu (samada lelaki atau wanita) hadir ke masjid adalah untuk meriah dan bukannya atas dasar keimanan dan mengharap ganjaran redha Allah sebagaimana yang ditetapkan oleh Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam di dalam hadith riwayat al-Bukhari. Ertinya, "Sesungguhnya sesuatu amalan itu dikira dengan niat". (Riwayat al-Bukhari)

8) Bermalasan dan tidak produktif dalam kerja-kerja di siang hari dengan alasan berpuasa.

Sedangkan, kerja yang kita lakukan di pejabat dengan niat ibadat pastinya menambahkan lagi pahala. Justeru, umat Islam sewajarnya memperaktifkan produktiviti mereka dan bukan mengurangkannya di Ramadhan ini.

9) Memperbanyakkan tidur di siang hari dengan alasan ia adalah ibadat.

Sedangkan Imam As-Sayuti menegaskan bahawa hadith yang menyebut berkenaan tidur orang berpuasa itu ibadat adalah amat lemah. (al-Jami' as-Soghir ; Faidhul Qadir, Al-Munawi, 6/291)

10) Menganggap waktu imsak sebagai 'lampu merah' bagi sahur.

Ini adalah kerana waktu imsak sebenarnya tidak lain hanyalah 'lampu amaran kuning' yang dicadangkan oleh beberapa ulama demi mengingatkan bahawa waktu sahur sudah hampir tamat. Ia bukanlah waktu tamat untuk makan sahur, tetapi waktu amaran sahaja. Lalu, janganlah ada yang memberi alasan lewat bangun dan sudah masuk imsak lalu tidak dapat berpuasa pada hari itu. Waktu yang disepakati ulama merupakan waktu penamat sahur adalah sejurus masuk fajar sadiq (subuh). (As-Siyam, Dr Md 'Uqlah, hlm 278)

11) Wanita berterawih beramai-ramai di masjid tanpa menjaga aurat.

Ini nyata apabila ramai antara wanita walaupun siap bertelekung ke masjid, malangnya kaki dan aurat mereka kerap terdedah dan didedahkan berjalan dan naik tangga masjid di hadapan jemaah lelaki. Tatkala itu, fadhilat mereka solat di rumah adalah lebih tinggi dari mendatangkan fitnah buat lelaki ketika di masjid.

12) Memasuki Ramadhan dalam keadaan harta masih dipenuhi dengan harta haram, samada terlibat dengan pinjaman rumah, kad kredit, insuran, pelaburan dan kereta secara riba.

Ini sudah tentu akan memberi kesan yang amat nyata kepada kualiti ibadah di bulan Ramadhan, kerana status orang terlibat dengan riba adalah sama dengan berperang dengan Allah dan RasulNya, tanpa azam dan usaha untuk mengubahnya dengan segera di bulan 'tanpa Syaitan' ini, bakal menyaksikan potensi besar untuk gagal terus untuk kembali ke pangkal jalan di bulan lain.

Nabi Muhammad Sallallahu 'alaihi Wasallam menceritakan, Ertinya : "Menyebut tentang seorang pemuda yang bermusafir dalam perjalanan yang jauh, hal rambutnya kusut masai, mukanya berdebu di mana dia mengangkat tangan ke langit : Wahai Tuhanku...wahai Tuhanku... sedangkan makanannya haram, minumannya haram dan pakaiannya haram..Dan dia dibesarkan dengan memakan makanan haram maka bagaimana Kami mahu mengabulkan doanya." ( Riwayat Muslim, no 1015, 2/703 ; hadis sohih).

Justeru, bagaimana Allah mahu memakbulkan doa orang yang berpuasa sedangkan keretanya haram, rumahnya haram, kad kreditnya haram, insurannya haram, simpanan banknya haram, pendapatannya haram?. Benar, kita perlu bersangka baik dengan Allah, tetapi sangka baik tanpa meloloskan diri dari riba yang haram adalah penipuan kata Imam Hasan Al-Basri.

13) Tidak memperbanyakkan doa tatkala berpuasa dan berbuka.

Ini satu lagi jenis kerugian yang kerap dilakukan oleh umat Islam. Nabi Sallallahu 'alaihi Wasallam telah menyebut :- Ertinya : "Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka, pemimpin yang adil, individu berpuasa sehingga berbuka dan doa orang yang dizalimi." ( Riwayat At-Tirmizi, 3595, Hasan menurut Tirmizi. Ahmad Syakir : Sohih )

Selain itu, doa menjadi bertambah maqbul tatkala ingin berbuka berdasarkan hadith. Ertinya : "Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu ketika berbuka (atau hampir berbuka) doa yang tidak akan ditolak." ( Riwayat Ibn Majah, no 1753, Al-Busairi : Sanadnya sohih)

Petikan daripada artikel oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman.

Wallahu A'alam.

Sabtu, 21 Julai 2012

Berpuasa Ramadhan Cara Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam



Syukur Alhamdulillah, kita ditemukan Ramadhan sekali lagi. Apa kata Ramadhan tahun ini kita pertingkatkan ibadah puasa dari yang diamalkan sejak di bangku sekolah kepada amalan cara Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Sebagai nabi terakhir, Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam merupakan ‘uswatun hasanah’ (contoh tauladan) yang terbaik kepada umat manusia.

Semoga dengan mengetahui puasa cara Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam ini, Insya Allah kita mampu menzahirkan dan mengisi Ramadhan kali ini dan tahun-tahun mendatang dengan perkara-perkara yang boleh menjadikan kita insan berjiwa takwa dan semakin hampir dengan yang Maha Pencipta.

Sama-sama kita menyelami beberapa tatacara dan adab puasa yang telah diamalkan oleh Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sebagai tauladan dan iktibar untuk diikuti oleh kita semua.

1. Membetulkan Niat

Niat merupakan jiwa segala ibadah. Seharusnya kita memantapkan niat dengan tekad ingin melaksanakan ibadah puasa yang sebenar-benarnya sambil memohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala agar diterima amalan kita itu.

Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam memulakan puasa dengan berniat di sebelah malamnya. Berbeza dengan puasa sunat yang niatnya boleh diniatkan pada sebelah siang, puasa wajib di bulan Ramadhan ini niatnya mesti dilakukan pada malam hari sebelumnya.

“Sesiapa yang tidak menetapkan akan berpuasa sebelum fajar, maka tidak sah puasanya”.  (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

“Sesiapa yang tidak berniat puasa pada malam hari maka tiada puasa baginya.”  (Hadis Riwayat An-Nasa’I, Al-Baihaqi, Ibnu Hazm)

2. Beri’tikaf

Dari Ali ra. bahwasanya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam biasa membangunkan keluarganya pada sepuluh terakhir dari bulan Ramadhan. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam juga apabila di sepuluh malam terakhir di bulan Ramadhan sentiasa melaksanakan i’tikaf.

Dari Aisyah; “Bahwasanya Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam biasa beri’tikaf pada sepuluh yang akhir dari bulan Ramadhan sampai Allah mengambil nyawanya”.

3. Melakukan Qiam Ramadhan (Ibadah Di Malam Hari)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sentiasa mengisi malam-malamnya di sepanjang bulan Ramadhan dengan melaksanakan amal  ibadah seperti mendirikan solat Tarawih dan membaca al-Quran secara istiqamah.

Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda;  “Sesiapa yang beribadah malam di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan ikhlas (berharap pahala dari Allah), maka akan diampunkan dosa-dosanya yang lalu.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Bagi makmum yang mengerjakan solat Tarawih disyorkan supaya sentiasa bersama imamnya itu sehinggalah selesai samada sebanyak 20 rakaat mahupun 8 rakaat. Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Apabila seseorang menunaikan solat bersama imamnya sehinggalah imam itu (selesai dan) beredar, dikirakan untuknya (makmum) pahala qiyam semalaman” (Hadis Riwayat An-Nasaei).

4. Memperbanyak Membaca Al-Quran Dan Bertadarus

Sesiapa yang membaca satu huruf al-Quran, maka pahala untuknya 10 kali ganda. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:  “Orang-orang yang berkumpul di masjid dan membaca al-Quran, maka kepada mereka Allah akan menurunkan kelemahan batin dan limpahan rahmat.” (Hadis Riwayat Muslim).

Membaca yang dimaksudkan di atas adalah ketenangan dan limpahan rahmat. Ia akan lebih mudah dicapai bila tadarus diertikan dengan mempelajari, menelaah dan menikmati al-Quran.

Dari Ibnu Abbas, “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah orang yang paling dermawan dan lebih besar kedermawanannya pada bulan Ramadhan ketika Jibril menemuinya. Jibril biasanya menemuinya setiap malam Ramadhan, lalu tadarus Al-Qur’an (dengan beliau). Sungguh Rasulullah Saw ketika ditemui Jibril menjadi orang yang lebih murah hati dalam kebaikan sehingga lebih banyak memberi (seperti) tiupan angin.” (Hadis Riwayat Bukhori dan Muslim)

5. Mengamalkan Makan Sahur

Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda:  “Perbezaan antara puasa kita dan puasa ahli kitab adalah makan sahur.”  (Hadis Riwayat Muslim).

Dari Hadis Abu Sa’id: “Maka janganlah kamu tinggalkan sahur itu, dan seandainya seseorang diantara kamu meneguk (meminum) seteguk air, maka sesungguhnya Allah dan para Malaikat-Nya mendoakan atau mengasihani orang-orang yang sahur itu.” (Hadis Riwayat Ahmad)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam melarang meninggalkan makan sahur, kerana padanya terkandung keberkatan. Anas bin Malik r.a. berkata telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam:  “Sahurlah kamu sekelian, sesungguhnya dalam sahur itu ada keberkatannya.”  (Hadis Riwayat Muslim)

“Semua sahur adalah berkat, maka janganlah kamu meninggalkannya, walaupun di antara kamu hanya meneguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya berselawat atas orang-orang yang melakukan sahur.” (Hadis Riwayat Ahmad, dan al-Mundziri)

Menurut Ibnu Hajar al-Asqalani yang dimaksudkan dengan berkat itu ialah ganjaran pahala dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Sahur akan menguatkan lagi semangat dalam berpuasa serta dapat membantu seseorang itu untuk melakukan apa juga bentuk ibadat sepanjang ibadat puasa dilaksanakan.

Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Jadikanlah makan diwaktu sahur sebagai penolong melakukan puasa diwaktu siang. Dan istirahat di tengah hari sebagai penolong untuk melakukan solat malam kamu.”

6. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam Melewatkan Imsak

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam menyuruh dilewatkan imsak (berhenti makan sahur) sehingga akhir malam, seafdal-afdalnya sebelum masuk waktu Subuh.

Apabila sedang makan atau minum sahur lalu mendengar azan Subuh, maka boleh diteruskan makan dengan kadar segera apa yang ada di dalam mulut atau di tangan, tidak perlu dihentikan di tengah sahur disebabkan sudah masuk waktu Subuh tersebut.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Apabila salah seorang dari kamu mendengar azan subuh padahal bekas minuman masih di tangannya, maka janganlah ia meletakkannya sehingga dia menyelesaikan meminumnya”. (Hadis Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

Keadaan yang digambarkan oleh hadis tersebut ialah kepada seseorang yang terlewat ketika bangun untuk makan sahur.

7. Menyegerakan Berbuka (Iftar) Walaupun Dengan Seteguk Air

Apabila sudah yakin masuknya waktu Maghrib, segerakanlah berbuka puasa.

Sahl bin Saad berkata sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda: Telah berfirman Allah Subhanahu Wa Ta’ala “Hamba-hamba-Ku yang lebih aku cintai ialah mereka yang segera berbuka puasa bila tiba masanya”. (Hadis Riwayat Tirmizi dan Abu Hurairah)

Sabda Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Ummatku sentiasa berada di dalam keadaan baik (berkat) selama mana mereka mempercepatkan berbuka (apabila masuk waktunya) dan melambatkan makan sahur”. (Hadis Riwayat Ahmad, al-Bukhariy dan Muslim)

8. Berbuka (Iftar) Dahulu Sebelum Solat Maghrib

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam mengisi perut dengan sedikit makanan seperti kurma dan air saja, setelah itu baru Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam melaksanakan solat Maghrib. Tetapi apabila makan malam sudah dihidangkan, maka terus dimakan, jangan solat dahulu.

“Tiga perkara yang merupakan akhlak para nabi: menyegerakan berbuka, mengakhirkan sahur dan meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri dalam solat.” (Hadis Riwayat Ath-Thabarani, hadist Mauquf)

9. Buka Puasa Dengan Kurma dan Air

Adalah sunah berbuka dengan kurma dengan bilangan ganjil: 1, 3 atau 5 biji. Jika tidak ada, apa saja makanan yang manis seperti kuih-muih dan buah-buahan.

“Adalah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam berbuka dengan kurma basah (ruthab), jika tidak ada ruthab maka berbuka dengan kurma kering (tamar), jika tidak ada tamar maka minum dengan seteguk air.”  (Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud, Baihaqi, Hakim, Ibn Sunni, Nasai, Daruquthni dan lainnya)

10. Banyakkan Berdoa Ketika Puasa & Berdoa Ketika Berbuka

Berdoa ketika berbuka puasa merupakan salah satu waktu doa yang mustajab, seperti banyak disebut dalam banyak hadis.

Antaranya: “Tiga orang yang tidak akan ditolak doanyaorang yang puasa ketika berbukaImam yang adil dan doanya orang yang dizalimi.” (Hadis Riwayat Tirmidzi, Ibn Majah, dan Ibnu Hibban)

Doa yang pernah Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam ajarkan ketika berbuka puasa. “Telah hilang dahaga dan telah basah urat-urat, dan telah ditetapkan pahala Insya Allah.”( Hadis Riwayat Abu Daud, Baihaqi, Hâkim, Ibn Sunni, Nasâ’i, Daruquthni dan lainnya)

11. Memberi Makan Orang Yang Puasa

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sering menggalakkan umat Islam menyediakan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa meskipun dengan hanya beberapa biji tamar atau segelas air.

Sabda Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam:  “Sesiapa yang menjamu orang yang puasa akan mendapatkan pahala seperti pahalanya orang yang berpuasa tanpa mengurangi pahalanya sedikitpun.” (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmidzi, bn Mâjah, Ibn Hibban dan dishahih kan oleh Imam Tirmidzi)

12. Bersederhana Dalam Semua Perkara

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sering menggalakkan umat Islam bersederhana dalam semua perkara. Janganlah membanyakkan tidur pada siang harinya dan makan pada malamnya, bahkan bersederhanalah pada keduanya bagi menyelami makna sebenar berlapar dan dahaga. Dengan demikian sanubarinya terkawal, keinginan nafsunya juga berkurangan, hatinya ceria, itulah rahsia dan intipati puasa yang perlu dicapai.

Sabda Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Takungan buruk yang dipenuhkan oleh manusia adalah kantung perutnya, memadailah baginya beberapa suapan yang dapat meneguhkan tulang belakangnya. Jika dia enggan maka berikanlah sepertiga (bahagian perutnya) untuk makanan, sepertiga kedua untuk minuman dan sepertiga terakhir bagi pernafasannya.”  (Hadis Riwayat Ahmad dan at-Tarmiziy)

13. Memperbanyakkan Sedekah

Lebihkan bersifat pemurah dan dermawan iaitu banyak memberi, bersedekah dan menolong. Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadan. Bersedekah bukan hanya memberi wang, tetapi termasuklah mengajak orang lain berbuka puasa di rumah kita terutama kepada golongan fakir miskin.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah peribadi yang dermawan apatah lagi pada waktu bulan Ramadhan kemurahan tangannya bagaikan hembusan angin sebagaimana yang diterangkan dalam hadis di bawah ini :

Dari Ibn Abbas ra. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda; “Adalah manusia yang paling dermawan, dan sedermawan-dermawan baginda adalah pada bulan Ramadhan ketika Jibril menemui baginda. Jibril menemui baginda pada setiap malam dari bulan Ramadhan sehingga habisnya bulan Ramadhan itu. Tujuannya menemui nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam ialah untuk menyampaikan al-Quran. Apabila Jibril bertemu dengan baginda maka keadannya lebih permurah dengan kebaikan daripada angin yang diutus.”

14. Menjaga Tutur Kata

Menjauhi percakapan dan perkataan keji, kotor dan lucah serta menjauhi menipu, mengumpat, berkata karut dan sia-sia.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Apabila seorang dari kamu sekelian berpuasa, maka janganlah ia berkata kotor dan berteriak. Bila dicela orang lain atau dimusuhi, maka katakanlah – sesungguhnya aku ini sedang berpuasa.” (Hadis Riwayat Bukhari r.a.)

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam lagi:  “Sesiapa yang tidak meninggalkan menipu dan beramal dengannya, maka Allah Subhanahu Wa Ta’ala tidak menerima puasanya.” (Hadis Riwayat Bukhari r.a.)

Sebagaimana penjelasan baginda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, bahawa orang yang berpuasa dan menjaga tutur-katanya  itu pada hari kiamat kelak bau mulutnya akan lebih harum dari bau kasturi.

15. Memelihara Kesemua Anggota Badan

Selain daripada menjaga pancaindera seperti lidahnya dari mencarut, berdusta dan mengumpat, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam juga menyeru  kita memelihara mata dan telinga dari melihat dan mendengar perkara yang dilarang oleh syara’.

Dengan berusaha menjaga kesemua pancaindera dan anggota tubuh badan dari mendekati atau melakukan maksiat dan perkara yang sia-sia, akan menjadikan ibadah puasa lebih ikhlas dan sempurna. Tidaklah membiarkan diri terdorong kepada perlakuan dosa dan noda, hanya memenatkan diri dengan berlapar dan merosakkan pahala puasa.

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Ramai yang berpuasa tidak mendapat ganjaran dari puasanya melainkan lapar dan dahaga!” (Hadis Riwayat An-Nasaei)

16. Mandi Junub

Mengenai orang yang berpuasa tetapi berjunub pada awal pagi, Aisyah dan Ummu Salamah berkata, sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah bertemu dengan waktu fajar dalam keadaan baginda berjunub. Baginda kemudian mandi dan berpuasa.

Dari Aisyah r.a. berkata, “Aku menyaksikan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bangun pagi-pagi untuk mandi kerana berjunub, bukan kerana mimpi, kemudian baginda berpuasa pada hari itu”.

17. Menghindari bercumbu-cumbuan

Orang yang berpuasa boleh menyentuh dan mencium isterinya selagi dia dapat mengawal nafsunya. Jika dirasakan ia boleh membawa kepada berlakunya persetubuhan atau terkeluarnya air mani, maka eloklah ia ditinggalkan.

Aisyah r.a. berkata, “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam pernah mencium sebahagian daripada isteri-isterinya, padahal baginda berpuasa, akan tetapi bagindalah orang yang kuat menahan syahwatnya daripada kamu sekalian.” (Muttafaq ‘alaih)

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak menyukai ia dilakukan orang muda kecuali yang tua, Baginda Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Sesungguhnya orang tua mampu menahan diri mereka sendiri.” (Hadis Riwayat Ahmad r.a.)

18. Memperlihatkan Akhlak Yang Mulia.

Orang yang berpuasa wajib meninggalkan akhlak yang buruk. Segala tingkahlaku mestilah memperlihatkan akhlak yang mulia dan mencerminkan budi yang luhur dengan menjauhi kelakuan tidak sopan seperti pertengkaran, mencampuri urusan orang lain, mengeji, mencerca, berdemontrasi dan sebagainya sehingga membawa kepada Allah tidak menerima amalan puasanya itu.

Dari Abu Hurairah ra. berkata: Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Allah yang Maha Mulia dan Maha Besar berfirman: “Semua amalan manusia adalah untuknya kecuali puasa, sesungguhnya puasa adalah untuk-Ku dan Daku sendirilah yang akan membalasnya.” (Muttafaq ‘alaih)

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Puasa itu adalah ‘perisai’, sekiranya seseorang dari kalangan kamu sedang berpuasa janganlah dia bercakap kotor, berteriak-teriak, melakukan keburukan dan berbuat bodoh. Jika ada orang lain yang mengejinya atau cuba memeranginya maka hendaklah dia katakana kepada orang itu : “Sesungguhnya saya sedang berpuasa”.  (Hadis Riwayat Al-Bukhariy dan Muslim)

19. Memperbanyak Istighfar Pada Malam Terakhir Ramadhan

Lipat gandakanlah istighfar dan taubat pada malam-malam terakhir Ramadhan.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda: “Pada bulan Ramadhan umatku diberi lima perkara yang tidak pernah diberikan pada seorang Nabi pun sebelumku. Pertama, bila datang setiap awal Ramadhan, Allah melihat mereka. Sesiapa dilihat Allah, maka selamanya tidak akan disentuh azab. Kedua, bau mulut mereka pada siang hari disisi Allah lebih harum dari aroma minyak kasturi. Ketiga, para malaikat memohonkan keampunan baginya setiap siang dan malam. Keempat, Allah menyuruh surga-Nya dengan firman-Nya : “Bersiap-siaplah dan hiasilah dirimu untuk hamba-hamba-Ku. Kamu telah hampir waktu beristirehat dari keletihan hidup di dunia dan kembali ke tempat-Ku dan rahmat-Ku.” Kelima, bila telah tiba akhir Ramadhan, Allah mengampuni dosa-dosa mereka semua.” (Hadis Riwayat Ahmad, Baihaqi dan Al-Bazzar)

20. Mempergiatkan Amalan Pada Malam 10 Terakhir Ramadhan

Berusaha beramal bagi meraih keistimewaan ‘Lailatul Qadar’ pada sepuluh malam terakhir, terutama pada malam-malam ganjil iaitu malam 21,23,25,27 atau 29. Bila dirasakan menepati lailatul qadar hendaklah lebih giat beribadah .

Dalam Surah al-Dukhan, ayat 2, Allah S.W.T telah berfirman: “Sesungguhnya Kami telah turunkan al-Quran itu pada malam yang penuh keberkatan dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan.” dan firman-Nya lagi dalam Surah al-Qadr, ayat 1 hingga 3: “Sesungguhnya Kami menurunkannya (Al-Quran) pada Lailatul Qadar. Tahukah kamu apakah Lailatul Qadar itu?  Lailatul Qadar adalah lebih baik daripada seribu bulan.”

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : “Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia telah kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang telah diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)

Dalam hadis lain, Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : “Sesiapa yang beribadah pada malam al-Qadar dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada keredhaan Ilahi, nescaya dia akan diampuni segala dosanya yang lampau.” (Hadis Riwayat Muslim)

21. Membayar Zakat Fitrah

Zakat fitrah adalah ‘kenderaan’ menghantar ibadat puasa untuk diterima oleh Allah. Sekiranya seseorang itu tidak menunaikan zakat fitrah bagi dirinya dan orang dalam tanggungannya, sedangkan dia mampu melakukannya, maka pahala puasanya tidak diangkat.

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam: “Puasa Ramadan tergantung antara langit dan bumi (tidak diangkat) melainkan selepas mengeluarkan zakat fitrah.”

Berusahalah melunaskan zakat fitrah sebelum akhir Ramadhan bagi memudahkan pengagihan. Aisyah r.a. berkata, “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam telah memfardhukan zakat fitrah pada bulan Ramadhan atas manusia.” (Muttafaq ‘alaih)

Dari Ibnu Abbas berkata: “Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam mewajibkan mengeluarkan zakat fitrah sebagai menyucikan bagi orang yang berpuasa daripada perbuatan yang tidak bermanfaat dan keji serta sebagai makanan bagi orang miskin. Barang siapa yang mengeluarkannya selepas solat Aidilfitri, maka itu adalah sedekah biasa.”  (Hadis Riwayat Daud, Ibnu Majah dan Al-Hakim)

Subhanallah! Sesungguhnya adab berpuasa yang sempurna oleh Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam patut kita teladani. Semoga ianya bermanfaat dalam menjalani segala ibadah sepanjang Ramadhan yang penuh hikmah ini. Diharap Ramadhan kali ini mampu kita laksanakan amalan sebaik mungkin dan mudah-mudahan puasa kita tahun ini mendapat keberkatan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan pengampunanNya… Amin.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...